Wednesday, October 15, 2008

Din - Bawal Panas : Air Merah, Kulim

Semalam, aku n Mrs lunch kat Din : Bawal Panas kat Air Merah, Kulim. Berhadapan dengan RnZ. Pernah aku try sekali dulu kat Bandar Perda dinner Bawal goreng panas.. (actually 2 kali - sbb the second time, dah tak tau nak pi mana).. hampeh.. nak garing sangat sampai jadik kering dan overburned, dan ikan tu aku rasa dah lama in the fridge. Tak pe, try sekali lagi.. Kali ni kat Kulim plak. Mana la tau..
I learned that nothern region folks (or in Kedah only, i m not sure) mmg appreciate Bawal Goreng Panas.. Freshly Fried Pomfret. Bawal ni (Bawal Hitam), mmg jenis ikan yg mempunyai teksture daging yg lembut. Even tulang dia pun lembut. Boleh henjut sekali dengan tulang tulang dia.. tambah kalau goreng garing sikit.. Kalau aku, dengan kepala ikan tu sekali aku ngap. Tapi kalu tercokik tongah tokak ekau, mau terjengkang jugak ekau setongah mati.. Jadi, berhati2.

Jenis2 ikan favourite aku -
Laut :
Jenahak - .... perghhhh, wa cakap lu.. nak pulak Mrs aku yg masak,.. kari plak, mmg mantap. The best in the world. Serius.. Bukan nak jack, tapi... mmg the best. Hehehee..



Terubuk - tak lain tak bukan.. semestinya di panggang. Kat Kulim ada satu port best ikan terubuk panggang yg terbaik. Berhadapan dengan Kelang Lama (Kelang as of "e" taling). Org dulu dulu sebut Kilang.. jadik Kelang la.. Nanti kalau aku pegi sekali lagi, aku akan put up in the log. Terubuk ni, macam yg korang tau, byk tulang.. so, berhati hati kalau nak membalun. Tak leh nak jadik lauk sangat... best meratah. Skill menarik tulang kena cekap, baru bleh enjoy ini terubuk. Org Sarawak depa belasah jadik ikan masin jek. Aku dengar org cakap, telur ikan terubuk ni, sekilo mau cecah seratus hinggit.. Wallahua'lam.

Sungai :
Forever No 1 : Baung. Subhanallah... Ikan baung ni, mmg dari aku kecik, adalah ikan sungai favourite aku nombor wahid. Masak apa? ... Asam pedas.. tapi kena Mak aku yg masak.. Masyaallah.. tak payah nasik pun takpe.. Boleh lupa alam sekitar dan keadaan ekonomi yg sedang kawat sekarang ni.. Alan Greenspan kalau announce Federal Rates increase by 20% or kalau Pak Lah announce minyak naik balik $0.80 pun, boleh sampai tahap, rilek dulu.. kasi settle ini ikan baung dulu.. Nanti baru kita attend permasalahan tu.Kalau gi mancing pun, always target aku ialah baung.. udang ka apa ka, hangpa sapu.. aku mmg tunggu baung.. Kat area kulim/kedah ni, kurang popular ikan baung ni.. tak tau sbb apa..

Berbalik pada Din Bawal.. cis.. wa merapu panjang sangat. Hehehee..

Aku amik nasik separuh, ulam dan sayur pucuk paku.. then order Bawal goreng panas satu.. then tunggu.. dekat 10 mins, bawal pun sampai.. freshly fried. yummm... Aku pun cubit sikit.. ehh. .not bad la.. terus aku balun tak tinggal..









Drinks - air mata kucing aka longan aka bidara. macamacam nama la buah ni. Alhamdulillah.. best..
- Hatta@ Kulim Food Channel

3 comments:

Niza said...

ala... i masak asam pedas tak sedap ke...? nak Mak jugak yang masak..mmmm

Hatta said...

hehehe.. sedap jugak you masak.. kalau tak sedap, tak la i 100kg.

j omar said...

Pergh...terluir jugak bila teringat2...makan jugak kat Perda..okay la...erm..lama dah tak merasa ni...